maandag 20 mei 2013

Tyler's eerste schooldag


20 mei 2013-Tylers eerste schooldag!
Om 8.00 moesten we op school zijn. We hebben samen lekker alvast het schema voor deze week bekeken, heel niet verkeerd :)
Op maandag, dinsdag en donderdag heeft hij school tot 14.20 en op woensdag en vrijdag tot 12.50
Ik mocht zelf weten of ik wilde blijven dus ik ben zo'n 2 uurtjes gebleven en ik moet zeggen: wauw!
De kinderen zijn vriendelijk, rustig, schreeuwen niet, rennen niet maar zijn wel vrolijk.
In de kring steekt iedereen zijn hand op als hij iets wil zeggen, niemand praat door elkaar, hoe doen ze dat????
Wat mij ook opviel: de lerares heeft geen bureau...wel een klein tafeltje maar geen bureau wat "hun" domein is. Het komt heel open over. De juf wordt ook gewoon bij de voornaam genoemd.
De tafels waar de kinderen aan werken zijn ovaal en verhoogd dus de juf hoeft zich niet te bukken als ze kinderen helpt bij hun werk, goed over nagedacht Zweden!
Alle kinderen hebben een mok en kunnen naar believen water pakken. Ook dan gebeurt dat heel rustig en zonder anderen te storen, wederom: hoe doen ze dat???

Toen we Tyler eindelijk weer op konden halen waren we helemaal opgelucht, hij had het heel erg naar zijn zin gehad en verheugde zich alweer op morgen(nu vandaag dus) :) Ze gaan nl. van half 9-11.00 zwemmen en moesten geld meenemen voor een ijsje, niet verkeerd :)
ook het eten vond hij geweldig! Zelf kiezen en opscheppen wat je wilt. Er was bloemkool, geraspte wortel, sla met meloen, rijst en kipnuggets. Hmmm ik wil ook wel op school eten!

Ze hadden gevoetbald en ik was nieuwsgierig naar hoe ze teams maken.
Ik vond het vroeger namelijk altijd zo vreselijk als ze kinderen laten kiezen, er blijft altijd iemand als laatste staan en dat is zo pijnlijk voor kinderen! Dan begint iedereen te kreunen van: ah neee, hebben we hem/haar weer....Leuk als je dan als kind nog enthousiast in een team moet sporten :( Erg slecht heb ik dat altijd gevonden.
Hier moet ieder kind iets van zichzelf neerleggen, schoen, shirt of zo. 1 kind gaat met de ogen dicht stukken graaien en verdeelt dit in 2 groepen.
Zoveel beter voor kinderen! Geen negatieve gevoelens meer!

Tijdens het "werken" in de klas was het ook rustig, kinderen werden niet afgeleid door kinderen die de juf roepen, lekker rustig sfeertje.
De klas is aangekleed met gordijnen, planten op de vensterbank, lekkere hang-bank in de klas.
Ze hadden een Nederlands meisje naast hem gezet om hem eventueel te helpen maar dat had hij niet nodig gehad. Hij praat met de kinderen uit zijn klas, in het Engels! en begint al wat woordjes op te pikken.

Ook toen we hem uit school haalden, rust. Kinderen lopen rustig, geen geren, geschreeuw, geduw of getrek maar het zijn ook geen slaafse ondergeschikte kinderen. Gewoon lekker vrij en vrolijk zonder overdreven aanwezig te zijn. Misschien hebben ze wel voldoende uitlaatklep? Ik vind het iig erg interessant.

Vanochtend voor het eerst met schoolvervoer, beetje vroeg: 7.15 werd hij al opgehaald! Vanmiddag met schoolvervoer terug, ik ben alleen vergeten te vragen hoe laat de bus weer hier is :) We moeten nu namelijk nog naar de buren rijden, waarschijnlijk wordt hij  straks gewoon aan huis (oprit) opgehaald.

De eerste indruk is dus enorm goed, het onderwijs was voor ons ook de doorslaggevende reden om voor Zweden te kiezen en tot dusver : top!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten