zaterdag 9 maart 2013

Jong leven

Gisteren zijn er 3 Maranskuikens uit het ei gekropen, 2 zwart of grijzen en 1 tarwe.
Vanochtend vond ik er nog 4 , allen zwart/grijs.
Op dit moment staat er nog 1 op het punt van uitkomen maar de andere 13 zijn nog verdacht rustig :(

Filmpjes :





Degene links achterin lijkt een grijze(blauwe) te zijn en er is 1 gitzwarte.
 
Bij trotse pleegpapa Tyler
 
 
Helaas moeten we nu wachten totdat we in Zweden zijn voordat we weer kunnen gaan uitbroeden.
Ik denk dat ik broedeieren mee neem van araucana's en chochins, misschien nog een paar zijdehoenders....
 
 
Verder wil ik graag 2 geiten, o nee schapen! voor de melk/fok, alpaca's voor de wol/fok en misschien nog 2 varkens(vlees)/fok)...
Enerzijds omdat het leuk en gezellig is maar ook omdat wij zo zelfvoorzienend mogelijk willen leven.
We eten tegenwoordig veeeel minder vlees, 3x per week ongeveer en ik zou heel graag alleen nog "eigen dier" willen eten omdat ik dan zeker weet dat ze goed geleefd hebben en vrij zijn van antibiotica en rare troep in het eten.
 
Ik weet dat veel mensen het een eng idee vinden, het heeft mij ook jaren gekost om zover te komen maar als ik eerlijk ben vind ik het een stuk diervriendelijker om een haan van 9 maanden te slachten die vrij heeft rondgelopen en natuurlijk gedrag heeft kunnen vertonen dan een plofkip kopen van 6 weken die, zoals vrijwel iedereen weet, nauwelijks een natuurlijk gedrag heeft kunnen vertonen door de afgeknipte snavel, gemanipuleerde lijven en de vierkante centimeter waar ze op "zitten".
Onze hanen gaan niet op transport voor de slacht, kennen geen stress...

 

1 opmerking: