vrijdag 14 juni 2013

He, eindelijk regen

En dan doe ik ook weer iets in huis :)
De afgelopen weken was het weer schitterend weer en dan zijn we natuurlijk volop in de tuinen bezig.
Veel jonge boompjes uitsteken om de kruidentuin vorm te geven, veeeel maaien, zaaien, verpoten enz.
Erg gaaf om te doen , je ziet het veranderen van een wildernis naar een tuin vol verrassende hoekjes.
Op deze foto zie je de ingang tussen de 2 berkenstammen (waar nu dus weer takjes en blaadjes aan groeien, oerkracht), daarnaast alle jonge boompjes die inmiddels grotendeels weggehaald zijn.
















Hieronder zie je de vos op het pad, rechts achter de boom liepen de kippen....
Later zagen we hem nog voor in het weiland maar tot dusver nog geen slachtoffers gelukkig.
Wel 1 kwartel, is gegrepen door een ekster,dwars door de tralies heen! ze zitten overdag in een hele grote bench, in de hondenkennel en toch greep die ekster er 1 :(






Op 1 mesthoop heb ik pompoen gezaaid en 2 courgettes neergezet. Eens kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen en of de opbrengst groter wordt dan in de pluktuin.

In de bakken groeit ook alles weelderig, ik heb eergisteren alles begoten met zelfgemaakte brandnetelgier, meuren! Maar ja, zo kan ik wel 100% natuurlijk en gratis bemesten :)


Omdat ik nu niet aan het werk ben kan ik al mijn tijd besteden aan het maken van brood,jam maken, aioli, pesto, kruidenkennis en kruidentuin opzetten en dat soort zaken.
De aioli heb ik gemaakt met zevenblad, puur toevallig. Ik wilde pesto maken, had geen pijnboompitten en toen heb ik het bij de aioli gedaan die ik ook maakte :) Waanzinnig lekker en wat over bleef heb ik de dag erna in de spaghettisaus gedaan, 2x smullen dus voor een prikkie!

Op de foto met de vos zie je trouwens links een bak staan met 4 palen, dat is onze aardappelbak. Naarmate de planten groeien doen we er aarde bij waardoor je de plant dwingt om groter te worden en meer aardappelen te produceren op een klein stukje grond. Ben heel benieuwd naar de opbrengst van dit jaar.

Barry is deze maand vrijwel ieder weekend weg om te jureren/ringsteward zijn en heeft inmiddels ook al wat lessen hier in Zweden.
Er is erg veel belangstelling voor wat wij doen en onze paarden dus de komende tijd zullen we nog wel wat aanloop krijgen. De paarden doen het super, zien er geweldig uit en het zo samen bezig zijn is heerlijk. De kinderen rijden met veel plezier maar niet dagelijks. Ik denk dat dat juist het plezier erin houd, geen moeten maar lekker als je zin hebt, met je paard bezig zijn. Omdat de paarden dag en nacht buiten staan en een hele grote weide hebben , hebben ze ook geen gebrek aan beweging.

En zeg nou zelf, na zo'n dag heerlijk buiten werken in het zonnetje gaat zo'n kippetje er goed in! lekker buiten aan het spit op een houtvuurtje zoveel lekkerder dan op kolen en helemaal voor niks :)
Het hout bedoel ik dan he, kip komt uit de winkel ;-)

 
Ons kippenbestand staat inmiddels op 26
5 volwassen kippen die volop leggen en die eitjes verkopen we hier in de buurt. 1 volwassen haan, zijn 1e nageslacht staat hier op de foto, 3 kuikentjes.
Verder nog 3 marans van 3 maanden, 5 mixkuikens(brahma, cochin) van 6 weken en 9 kuikens van 4 weken. Het kwartelbestand staat nu op 20, 5 volwassen en 15 van 5 weken die met een week kunnen beginnen te leggen. Ook die eitjes verkopen we :)
 









Gisteravond was de afsluiting van het schooljaar en Ty kan gaan genieten van 9 weken zomervacantie!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten