zondag 3 februari 2013

Skola

Jaja we leren al zweeds :)
Het zweedse onderwijssysteem werkt anders dan het onze dus het was zaak uit te zoeken of het wel bij onze kinderen past.
De leerlicht begint pas bij 7 jaar maar ze mogen met 6 jaar4 dagen in de week naar Förskola.
Met 7 jaar beginnen ze in groep 1 en de hele "basis" schooltijd loopt tot en met groep 9
Dus met 8-groep 2, 9-groep 3. 10-groep 4 enz. t/m 15 jaar.
Ik schrok hiervan! Ik dacht huh, dan liggen kinderen toch enorm achter????
Niet dus, het is wel "basis"ondewijs maar het is geen basisschool zoals bij ons. Kinderen worden vanaf groep 7 wegwijs gemaakt op diverse gebieden: gezondheidszorg, techniek enz. zodat ze op hun 16 een weloverwogen keuze kunnen maken.
Wauw, dit speekt mij enorm aan!
Wie kan zich niet herinneren dat ie in (vroeger) de 6e klas niet wist wat ie wilde gaan doen? Je volgt dan vriendjes maar je hebt eigenlijk geen idee waarje aan begint.
Nee, in zweden geloven ze erin om kinderen iets te laten doen als ze eraan toe zijn, dus later naar school, later op zwemles enz.  Heeeeelemaal mijn ding!

Dus tijdens ons bezoek aan Smaland hebben we een school bezocht om een indruk te krijgen.
Allereerst kwamen we rond etenstijd ( rond half 12) en in Zweden eten de kinderen warm op school.
Het weekmenu staat ook online en jummie! Ik denk dat ik maar regelmatig langs moet gaan :)
We konden ondertussen in de klassen kijken. Wat er opviel waren de stoelen! Ik heb op plekken gewerkt waar ik op heel wat slechtere stoelen gezeten heb!

Als het regent blijf je niet binnen maar hup: naar buiten. Volp ruimte om te spelen en een afdak als het al te gortig wordt.
Je ziet Jay al rennen :)
Weer wat anders dan een strak schoolplein he?
 


En dan heb ik niet eens alles op de foto gezet...
Als ik het goed heb is er een deel waar ze een schaatsbaan kunnen maken en nog een heel groot plein.
Deze school is bijv. t/m groep 6. In sommige dorpen zijn niet genoeg inwoners en zitten de hogere groepen op school in een grotere plaats.
Kinderen gaan naar school met de schoolbus die ze thuis ophaalt en weer terugbrengt, voor nop.
School,vervoer en eten: gratis...
Ze zijn op school van half 9-half 3,Jay van half 9- half 2 en op vrijdag vrij.
Je begrijpt het al: hij ziet dat helemaal zitten!

Vaak hebben scholen verenigingen in hetzelfde gebouw zodat je niet steeds van hot naar her hoeft te rijden naar clubs.
Ik las op een flyer dat ze iedere maand een kinderdisco organiseren, dat vindt Ty al helemaal niks hahaha.

Voor kinderen van emigranten wordt zweedse les geregeld. Omdat ze vaak iets voor liggen qua lesstof is er tijd om zweeds te leren. Ook dit is for free :)

Onze planning is juist om voor de zomervacantie in zweden te wonen zodat de jongens de hele zomervacantie (10 weken dus!)  de tijd hebbenom zweeds te leren van zweden zodat ze hopenlijk al een beetje zweeds beheersen tegen de tijd dat scholol weer begint.

Grappig trouwens: Tyler krijgt op school een Zweedse leraar ( stagaire). Misschien kan hij alvast wat woordjes leren :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten