zondag 3 februari 2013

Het kan vriezen, het kan dooien maar winters in Zweden zijn van die mooie...

Waarom ik dit als titel kies?
Nou, het is hier nu winter.Tenminste, af en toe.
Bij 1 sneeuwvlokje raken de dienstregelingen ontregeld, mensen klagen dat ze de heeeeeeele winter NIKS kunnen doen enz enz.
Genieten jongens, is het vroeg donker ---> geniet van mooie kaarsjes, sneeuwt het----> geniet van de schoonheid. Mensen lijken niet meer echt te kunnen genieten.
Maar ik wil het eigelijk helemaal niet hebben over negativiteit maar over kansen grijpen!

Als kind wilde ik al weg, weg uit Nederland, weg uit het bekende, de wereld ontdekken!
Door een bevlogen leraar op de MAVO raakte ik in de ban van ontwikkelingswerk:Afrika, daar wilde ik heen!
Niet eens om het land maar je hoefde in mijn ogen niet veel te regelen. Aanmelden voor ontwikkelingswerk en hoppa je kunt gaan :)
Ergens in de pubertijd werd deze droom bedolven onder het gewone leven.
Je studeert af, relaties komen en gaan evenals banen maar je kunt eigenlijk niet echt vinden wat je nou zoekt.
De eeuwige vraag blijft: wat wil ik nou worden later?

Op mijn 29e was ik werkzaam in de paardensport en leerde op een wedstrijd mijn man kennen.
Samen zijn we een trainingsstal gaan runnen en na 4 jaar werden we de trotse ouders van onze oudste spruit.
Toen Tyler 2 jaar oud was zijn we naar Drenthe verhuisd. Heerlijk vond ik dat, weer naar een vreemde omgeving waar je helemaal niemand kent en 2 jaar later kondigde onze benjamin Jay zich aan.
Barry en ik hebben in de afgelopen 14 jaar heel vaak gepraat over emigreren en allerlei landen zijn de revu gepasseerd: Spanje, Portugal,Denemarken, Belgie,Duitsland en zelfs Amerika.
Maar geen enkel land bood ons echt wat wij zochten.
Inmiddels was Tyler een echte drenth geworden, inclusief binnensmonds gebrabbel soms. Al vriendjes met Rick sinds groep 1 en onafscheidelijk.
En tja, je bent ouder en het geluk van je kind gaat voor dus voor ons gevoel zaten we nog 10 jaar aan Drenthe vast...
Als compromis kozen we uiteindelijk toch voor Duitsland. Daar kun je nog ruimtelijk wonen,zelfvoorzienend leven en toch vlakbij Nederland.
Maar echt veel moeite deden we eigenlijk niet, meer zo van er komt wel iets op ons pad.

En toen...ging Barry jureren in Zweden. Wauw, Zweden....waarom hebben we nooit aan Zweden gedacht????? Dat was toch heel koud en donker en duur???
Ahum, tja, het is maar goed dat mensen dat denken en blijf dat vooral doen , zo blijft Zweden dat mooie land vol natuur waar je uren kunt lopen zonder iemand tegen te komen :)
En toen begon het balletje te rollen, uitzoeken hoe alles in elkaar zit qua scholen, klimaat,werkgelegenheid, huisvesting, bedrijfsvoering, ziektekosten, noem het allemaal maar op!
In het begin twijfelde ik wel eens aangezien ze in Zweden pas met 7 jaar leerplicht hebben. Ik zag het niet zitten dat Jay , die zo graag wil leren lezen , ineens weer een jaar thuis zou moeten blijven.
Maar hoe meer ik erover las, hoe meer ik overtuigd raakte dat dit systeem veel beter bij mijn kinderen past! Ja, ze beginnen later (mogen inmiddels met 6 jaar naar förskola) maar ze halen dit snel genoeg weer in.
Woonruimte is er in overvloed, de sociale voorzieningen zijn prima en qua werk : Barry jureert internationaal, is regelmatig in Nederland en zal dan ook clinic's/lessen geven, daarnaast gaat hij van de zomer een aantal trailrides begeleiden en ik richt me grotendeels op het opzetten van cursussen op het gebied van fytotherapie. Daarnaast zal ik vanuit Nederland nog werk toegestuurd krijgen.
We hebben nog veel meer plannen maar dat is nog in ontwikkeling :)

Dus dat was het begin....Maar ja, Zweden is groot, waar begin je?
Inmiddels had ik via the world wide web contact gekregen met verschillende nederlandse emigranten en we beloten in de omgeving Vetlanda te gaan kijken en daar tegelijk op bezoek te gaan bij nederlanders waar ik via internet veel contact mee had http://www.stevebreukel.nl en die zeer behulpzaam zijn geweest in onze zoektocht en nog steeds zijn!
In November zijn we een weekje naar Zweden gegaan, via andere nederlanders de tip gekregen om te logeren bij http://www.zwedenvakantiekoning.nl
Een aanrader: bijzonder gastvrij, super appartement en heel betaalbaar. En nee, ik krijg geen vergoeding hiervoor :)
In die korte week hebben we een school bezocht, een afspraak gehad met en accountant om alvast de papieren voor het starten van een bedrijf te regelen, mensen bezocht en enorm genoten van de natuur!
O, en van de grote supermarkten! Heerlijk, alles te krijgen, neuzen wat ze allemaal hebben, de enorme zalmen bewonderen (Tyler kan niet wachten tot hij ze zelf uit de rivier kan vissen!), een complete kalfspoot (hoe maak je dat klaar?) tot de ideale snack voor mij: chips met chocolade!

Om een lang verhaal iets(veel) korter te maken: we zijn druk op zoek naar passende woonruimte en hopen tegen eind juni te kunnen verhuizen!
Ja, we zullen mensen missen en het is iets onzekerder qua inkomen dan hierblijven maar zeg nou zelf: wie heeft er nog zekerheden op vandaag?
Je hart volgen, je eigen geluk maken, je kinderen echt kind kunnen laten zijn, midden in de natuur leven, dat zijn dingen die bij ons passen en die we nu dus toe gaan passen ;-)



4 opmerkingen:

  1. Fantastisch idee! Heerlijk plannen maken en straks een nieuwe start!
    Hopelijk blijf je daar het blog bijhouden over jullie wel en wee?!
    Heel veel succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker, ik ga jullie helemaal lekker maken met verhalen en foto'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een spannende plannen allemaal! Zweden is een fantastisch land en ik hoop dat jullie "het" helemaal gaan vinden daar! Ik ga iig ernstig met jullie meeleven via de blog en de foto's. Dus: keep 'm comin'!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat spannend!!! Barry had altijd al dergelijke verhalen.......

    BeantwoordenVerwijderen